Tegn-til-tale

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg til videoen mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Her kan du laste ned Flash.

For å vise animasjonene og simulatorene på mobiltelefon og nettbrett kan nettleseren Puffin benyttes, les mer om dette her.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Spesiallærer Britt Unni Lønstad-Halvorsen underviser i engelsk. Hun viser frem kort med bilder av dyr. Etter hvert som de er ferdige med å snakke om dyrene, henger hun kortene opp slik at alle kan se dem. Elevene løfter mikrofonene opp mot munnen når de svarer.

Britt Unni: – Da skal vi ha litt engelsk i dag. Og som dere vet holder vi på med det kapitlet: ”The Farm”. Hva betyr ”The Farm”? Karl Even?

Karl Even: – Bondegård?

Britt Unni: – Det betyr bondegård, det er riktig. Bondegård.

Britt Unni forteller: Her i andre klasse jobber jeg som spesiallærer, fordi vi har en hørselshemmet elev. Jeg bruker tegn-til-tale for å støtte talen min, for å gi litt bedre forståelse for den som er hørselshemmet.

Britt Unni: – What animal is this? Magnus? What?

Magnus: – Dog.

Britt Unni: – This is a dog. That´s right.

Britt Unni forteller: Jeg bruker tegn-til-tale for hele klassen. De lærer tegn via ”ukas setning”, eller ”ukas ord”. Vi bruker også litt tegn til sanger, og da lærer alle litt tegn. Ikke tegnspråk, men tegn-til-tale, altså støtte til talen min.

Britt Unni: – Here is the last animal. What animal is this? What is it? Emil.

Emil: – Calf.

Britt Unni: – Yes, it´s a calf. That´s right. A calf. That´s right.


										
					
Publisert 06.09.12, sist oppdatert 29.09.2013