I undervisningen

Gutt med høreapparat er vendt mot lærer som viser frem bilde.Det er mange praktiske løsninger på utfordringer i opplæringssituasjoner.

Hensikten er å legge tilrette for best mulig kommunikasjon og deltakelse for og med eleven.

Nedenfor er det tre lister som tar utgangspunkt i rammene og i lærerens og elevens mulighet til å skape gode situasjoner for kommunikasjon og læring.

Fysiske rammer

  • gode lytteforhold i alle sammenhenger
  • unngå bakgrunnsstøy
  • lydregulering av rom
  • stemmeforsterkning: mikrofon og høyttalere eller annet
  • tennisballer under stolbena
  • matter på bord
  • nærhet til lydkilden
  • avstand til støykilder
  • gode lysforhold
  • plassering slik at eleven ikke har motlys (vanskelig å avlese ansikter i motlys)
  • plassering slik at eleven ser ansiktene til de andre elevene
  • lettere å oppfatte tale når en ser ansiktet samtidig
  • sitte i hestesko kan være en god løsning
  • grupperom til individuelt arbeid
  • grupperom til gruppearbeid
  • grupperom til spesialundervisning

Den voksnes rolle

  • god struktur på undervisningen
  • bruke det tekniske utstyret konsekvent
  • sørge for at alle elevene bruker det tekniske utstyret
  • sørge for at ingen skaper ubehag med det tekniske utstyret
  • ha utfyllende skriftlig planer slik at eleven har mulighet til å forberede seg
  • ha skriftlige utfyllende planer slik at foresatte kan bidra
  • sørge for tett skole-/hjemsamarbeid
  • bruke tegnspråk, norsk med tegnstøtte eller norsk avhengig av hva som er aktuelt for eleven
  • ha blikkontakt med eleven
  • gjøre avtale om hvordan eleven kan signalisere når noe er uklart
  • fange opp misforståelser før de utvikler seg til konflikter
  • få eleven aktiv i timene
  • tydelige temaskifter – hjelper eleven til å gjette riktig der lydoppfattelsen er for dårlig
  • tydelig styring av samtalen – eleven må vite hvem som snakker
  • tydelig styring av samtalen – eleven må vite når og hvordan han/hun kan ta ordet
  • gi eleven tid til å oppdage hvem som snakker
  • visualisering av fagstoffet ved å bruke konkreter, bilder og filmLærer som viser klokke med klare farger og store tall. 
  • mange lærere er bevisste på å bruke visualisering av lærestoffet i småskolen, men så avtar det
  • når fagstoffet etter hvert blir mer omfattende, er visualisering minst like viktig som før
  • visualisering må være tilpasset aldersgruppen.

Hva kan eleven selv gjøre?

  • være åpen om hørselstapet sitt
  • være åpen om hva som hjelper
  • redusere bakgrunnslyd
  • plassere seg nær lydkilden
  • sitte rett foran den som snakker
  • ha øyekontakt
  • snakke passe høyt
  • spørre om igjen

										
					
Publisert 06.09.12, sist oppdatert 01.09.2012