Symptomer som ikke direkte er relatert til øynene kan ha en årsak i nedsatt syn. Det er derfor viktig at man ser på hele atferds- og uttrykksrepertoaret.
- manglende interesse for egne hender
- vender hele hodet for å se istedetfor å flytte blikket
- liker ikke å gå i terreng og på snø
- overser, snubler i eller går på personer og gjenstander
- finner ikke igjen ting som mistes på underlaget
- lite initiativ til å ta etter leker, og/eller har et upresist og nølende grep
- lite imitasjon og mimikk generelt
- undersøker fremdles lekene med munnen etter utviklingsnivå tilsvarende ca. 10–12 måneders alder
- blir fort trett ved aktivt bruk av synet og har liten interesse for TV–titting
- mye gjetting og lite interesse for det som foregår på avstand
- velger bort bordaktiviteter som krever bruk av øyne og hender samtidig
- beveger seg usikkert i både kjente og ukjente omgivelser, snubler ofte, ønsker å holde i en hånd
- ikke i balanse på ett ben, vansker med å hinke og hoppe, vansker med å ta imot ball og å kaste retningsbestemt
Kilder
Andersen, K. J. (2005). Synsvansker hos døvblindfødte. Arbeidstekst nr. 45. Dronninglund: Nordisk Uddannelsescenter for Døvblindepersonale (NUD). Hentet 31. januar 2012, fra Nordens Välfärdscenter.
Andersen, K. J. (2010). Små synsvansker – store konsekvenser. Et uoppdaget problem for mange – en ulykke for hørselshemmede? I Hjelmervik, E., Hartveit, G., & Olsen, W. (Red). Utfordringer og undringer. En samling spesialpedagogiske artikler fra Statped Vest. Bergen: Statped skriftserie nr. 98, 19 – 29. Se Statped.no.
Sosial- og helsedirektoratet. (2006). Nasjonale faglige retningslinjer. Retningslinjer for undersøkelse av syn, hørsel og språk hos barn. Retningslinjene er under revisjon. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet. Hentet 30. januar 2018, fra Helsedirektoratet.
Les mer
Andrew, T. A., Henriksen, A., & Groben, F. (2008). Focus MDVI: fokus på barn med synshemning og sammensatte vansker (PDF). Oslo: Huseby kompetansesenter. Hentet 15. september 2016, fra Statped.no.