Fysisk aktivitet

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg til videoen mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Her kan du laste ned Flash.

For å vise animasjonene og simulatorene på mobiltelefon og nettbrett kan nettleseren Puffin benyttes, les mer om dette her.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Det er vinteraktivitetskurs for 3. klassinger med synshemning på Beitostølen Helsesportsenter. Mange barn og flere voksne instruktører holder på med en felles aktivitet i gymsalen. De står i en ring og holder i kantene på en fallskjerm, som er en stor, rund duk i klare farger: rødt, blått, gult og grønt. En gutt ligger på midten og blir kastet opp i lufta når de andre løfter fallskjermen. Under fallskjermen ligger det en «tjukkas», som er en tykk matte. Seniorrådgiver Eli Krokstad leder aktiviteten.

Eli: Er vi klare til å starte? 

Barn: Ja!

Eli: Klar, ferdig, gå!

(latter)

Eli: En, to, tre! En, to, tre!

(latter)

Synstolk: Barn og voksne holder på med aktiviteter i svømmebassenget, i hinderløype, på rulleskøyter og rullebrett i gymsalen og i skiløypa. Eli forteller.

Eli forteller: Fysisk aktivitet er jo viktig for alle sammen, og det jo det for synshemmede og, fra dag en egentlig. Det at en stimulerer synshemmede til å bevege seg. Fordi ofte er jo synet som bidrar til at vi er nysgjerrige og ønsker å bevege oss i omgivelsene. Det fysiske miljøet er viktig at er tilrettelagt, sånn at den synshemmede føler det er trygghet i forhold til at det ikke ligger strødd ting på gulvet, og at det er gode spor, som når en går på ski. Sånn at det er små justeringer en kan gjøre for at det skal bli enklere for den synshemmede å være fysisk aktiv.

Skiinstruktør: Går du litt til venstre. Der kjenner du sporene, gjør du det?

Eli forteller: Seende barn har en mer spontan lek og aktivitetsform, og det er det ikke alltid så lett for synshemmede å være så spontane fordi de er avhengige av en ledsager som kan være sammen med dem. Derfor så bør en legge, kanskje, enda større vekt på det med fysisk aktivitet for synshemmede.

Synstolk: Ei jente kjører på ski ned en bakke.

Skiinstruktør: Og så må vi stoppe der. Kjempegod plog. Veldig bra.

Synstolk: En annen får hjelp i slalåmbakken med plogkjøring ved at instruktøren står først og demonstrerer teknikken.

Slalåminstruktør: Ja, da kan jeg stoppe da. Med nesten ikke fart.

Eli forteller: Det å ha gode ledsagere er viktig, fordi det skaper trygghet og det kan da føre til at en blir mer aktiv i omgivelsene.

Synstolk: En gutt står mellom to instruktører som holder en stav mellom seg, som gutten holder fast i. Et annet barn kjører ned bakken uten fysisk støtte. Instruktøren er først ved siden av og så foran.

Slalåminstruktør: Svinger du forsiktig mot skogen? Og så ser du mot heisen igjen. Se mot heisen.

Synstolk: Ei jente går sammen med instruktøren i velpreparerte langrennsløyper.

Eli forteller: Og så kan en bruke støttekontakt, som kan ta med den synshemmede ut på forskjellige aktiviteter, som blant annet omhandler fysisk aktivitet.


										
					
Publisert 06.09.12, sist oppdatert 11.03.2014