Alpint

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg til videoen mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Her kan du laste ned Flash.

For å vise animasjonene og simulatorene på mobiltelefon og nettbrett kan nettleseren Puffin benyttes, les mer om dette her.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Det er vinteraktivitetskurs for 3. klassinger med synshemning på Beitostølen Helsesportsenter. En gutt står foran slalåminstruktøren i skitrekket i en liten slalåmbakke. Begge holder seg fast i tauet. De kjører oppover i bakken.

Styrer av heisen: Er du klar?

Slalåminstruktør: Vi prøver. Skia rett frem. Ja, perfekt. Se mot toppen av heisen. Veldig bra!

Synstolk: Instruktøren kjører baklengs nedover bakken med gutten foran seg, og gir gutten den støtte og hjelp han trenger for å øve inn svingteknikk. Hun holder gutten i begge hendene. Etter hvert prøver hun å slippe taket.

Slalåminstruktør: Se på meg. Snu mot heisen. Bra. Så slipper du. Mot heisen ja. Bra. Så snur du deg mot skogen. Oi! Mot skogen. Se opp. Der ja. Finfint. (latter). Du kjører rett ned, du!

Barn: (latter)

Slalåminstruktør: Se, mot heisen. Så kan du kjøre alene nedover der. Det går bra. Så kan du bremse nedover. Se ditover. Se på heisen. Heiskøen. Der ja! Bra! Og så må du bremse Anders! Brems! Og stopp. Ut med helen.

Synstolk: Ulike ledsagerteknikker blir vist i liten og stor slalåmbakke.

Idrettspedagog Elisabeth Helle forteller.

Elisabeth forteller: Når det gjelder aktiviteten alpint, så er det viktig at ungene føler trygghet, eller at den synshemmede utøveren føler trygghet, og det er det da ledsager sin oppgave å sørge for. Det kan være ved hjelp av ulike ledsagerteknikker, som for eksempel at ledsager og barn kjører sammen med en staur på tvers foran seg. Det kan være da bare en ledsager, og et barn, eller det kan være to ledsagere, altså en på hver side av barnet, alt i forhold til balansen og ferdighetene på ski.

Slalåminstruktør 1: Kjempefint Noah!

Slalåminstruktør 2: Og venstre!

Slalåminstruktør 1: Perfekt! Bra Noah!

Elisabeth forteller: Det er viktig og for synshemmede at de får beskjed om når de skal svinge. Da kan det gjøres ved at en blir forberedt på at det skal bli sving, og når endelig svingen skal utføres at en sier: ”Sving!”. Enten ”sving”, eller det kan være ”høyre, venstre”.

Slalåminstruktør 2: Og høyre!

Slalåminstruktør 1: Supert!

Elisabeth forteller: Vi bruker gjerne uttrykket ”fysisk baning” når det gjelder instruksjon av synshemmede. Det gjelder også på alpint. Det er gjerne fordi synshemmede ikke ser når du instruerer visuelt, og det er da behov en fysisk baning av den bevegelsen du skal gjøre. Blant annet det å kjøre plog på alpint, at ledsager holder skituppene sammen, fysisk, kjører baklengs, og hjelper til med å presse helene ut til siden for barnet, sånn at det holder plogstillingen.

Slalåminstruktør: Hold! Lang sving! Lang sving! Veldig bra.

Elisabeth forteller: Det kan og være en sele, der barnet har en sele rundt livet, ledsager kjører bak og holder i reimer som gjør at du fortsatt kan ha litt kontroll på ungen, men samtidig at den da får prøve seg en god del på egen hånd, ved at du kan stramme inn og holde igjen med selen.

Slalåminstruktør: Bra! Og mot heisen. – Perfekt! Der fikk du mange svinger der!

Elisabeth forteller: Det er viktig at ungene er trygge. Det å begynne i liten bakke kan være veldig hensiktsmessig i forhold til trygghet, lære inn teknikker, lære inn sving; det å bli selvstendig. Men så er det da viktig, etter hvert, å flytte seg over til større heisanlegg der du da må ta stolheis, og du må også kjøre brattere bakker og ta hensyn til at det er andre folk i heisanlegget sammen med deg. Da bruker gjerne ledsager en gul eller oransje vest for at de synshemmede skal kunne se deg, kjøre etter i svingene og også for at andre som kjører i bakken skal ta hensyn til at det er synshemmede i heisanlegget.


										
					
Publisert 06.09.12, sist oppdatert 05.09.2012