Klatring

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg til videoen mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Her kan du laste ned Flash.

For å vise animasjonene og simulatorene på mobiltelefon og nettbrett kan nettleseren Puffin benyttes, les mer om dette her.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Det er vinteraktivitetskurs for 3. klassinger med synshemning på Beitostølen Helsesportsenter. Ei jente rappellerer ned klatreveggen i gymsalen. Idrettspedagog Elisabeth Helle hjelper Noah med å sikre tauet. Hun forteller mens hun gir instruksjoner til Noah som klatrer oppover veggen. 

Elisabeth: Du rappellerer ned vet du. Kjempebra.

Så strammer vi til, og så tar du den igjen, oppå der. Her. Kjenner du tauet?

Elisabeth forteller: Klatring er en god aktivitet for synshemmede, fordi at det trener godt grep, styrke, balanse, koordinasjon og kroppsbevissthet.

Elisabeth: Opp med beina.

Noah: I alle fall her.

Elisabeth: Bra. Flott Nå er du på to meter. Prøv å ta beina opp nå. Der ja. Og så må du opp med armen og. Ta et godt tak. Der ja. Litt lengre til venstre med armen, med venstre armen din.

Noah: Der?

Elisabeth: Der ja! Den er god å holde i. Fint.

Synstolk: Noah når toppen av klatreveggen, helt oppunder taket, før han fires ned igjen.

Elisabeth forteller: Det er viktig at sikrer er med på å veilede i forhold til å finne grep, i forhold til å flytte armer og bein, men også at den synshemmede kan føle seg fram i veggen for å finne tak selv, og finne balansegang der. Og da er det viktig å velge en vegg som har mange store, gode grep.

Elisabeth: Nå er du halvveis nede. En meter igjen. Og så står du når du lander. Stå, stå. Kjempebra Noah!


										
					
Publisert 06.09.12, sist oppdatert 05.09.2012