Sanglek og fallskjerm

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg til videoen mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Her kan du laste ned Flash.

For å vise animasjonene og simulatorene på mobiltelefon og nettbrett kan nettleseren Puffin benyttes, les mer om dette her.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Sanglek

Synstolk: Det er vinteraktivitetskurs for 3. klassinger med synshemning på Beitostølen Helsesportsenter. Åtte barn og flere voksne er i gymsalen. De står i ring, holder hverandre i hendene og beveger seg i sirkel mens de synger. Etter hvert tar de på hverandres knær mens de fortsatt er i bevegelse. Seniorrådgiver Eli Krokstad leder og forteller.

Eli: Sånn ja, det er bra, det er bra. Så beveger vi oss mot venstre, og så synger vi.

Alle (sang): Dette er tøysevise, tøysevise, tøysevise. Dette er en tøysevise, alle kan være med. Hei!

Eli forteller: Sangleker er veldig fint å gjøre sammen med både andre synshemmede og seende. Du får fram rytme, sang og glede, og det å trene på kroppsbevissthet.

Eli: Hvor skal vi ta han hen? Anna?

Barn: Kne.

Eli: Knærne!

Barn: (latter)

Eli: Inn i ringen, og så skal vi finne kneet til den som står ved siden av.

Eli forteller: Når en ikke har syn så er det ikke så lett å få en god kroppsbevissthet, så det å ta på andre sin kropp: Hvor er kneet hen? Hvor er ryggen hen? Det bidrar til å øke kroppsbevissthet.

Alle: En, to tre! Dette er en tøysevise, tøysevise, tøysevise. Dette er en tøysevise, alle kan være med. Hei!

Fallskjerm

Synstolk: Åtte barn og flere voksne står ring og holder i kantene på en fallskjerm, som er en stor, rund duk i klare farger: rødt, blått, gult og grønt. Eli forteller mens de leker.

Eli: Okey, har dere et godt tak? Og så lener vi oss litt bakover, slik at vi får strammet fallskjermen skikkelig.

Eli forteller: Fallskjermen er veldig fin å bruke for både seende og for synshemmede. Når det er snakk om synshemmede, så er det veldig fint å få trent opp grepet. Så det å øve på fallskjermen, holde i fallskjermen, og det å få styrket grepet er kjempefint, fordi de bruker fingrene sine mye, de bruker dem både taktilt og det å ha en god finmotorikk er veldig viktig.

Eli: Da tar vi begge hendene på, og så tar vi og tvinner fallskjermen litt til, så har vi kjempegodt tak, ikke sant? Litt avstand mellom hendene. Nå skal vi leke at vi skal ut i båt. Vi skal ut mot det store, åpne havet. Men først så seiler vi med veldig lett bris. Vi lager sånne små bølger. Vi beveger hendene opp og ned, og bølgene de blir større og større. Å, det blir storm! Å, det ble stort! Vi er rett ute på havet, og det er full storm! Det er orkan! Kom igjen! Det ble orkan! Kom igjen!

Eli forteller: I tillegg så får du øvelser hvor du får styrket baksiden av nakke og rygg, noe vi ser er viktig i forhold til synshemmede.

Eli: Okey, en, to tre! Hoi! Og så ned. Setter oss på huk. Og en, to, tre! Hoi! Og så ned. En, to tre! Og ned!

Barn: (Latter)

Eli forteller: I tillegg så er det masse glede! Det å få vind og luft, og den gleden. Det å være sammen og gjøre artige ting, løfte hverandre opp i lufta er kjempeartig.

Synstolk: Alle har satt seg innunder fallskjermen slik at den danner et «telt» over dem. De avslutter med at alle holder i fallskjermen og ei jente ligger i midten og blir kastet opp i luften. Nå er det lagt en tykk matte, tjukkas, under fallskjermen.

Eli: Her er det koselig ja!

Synstolk: Ei jente ligger midt på fallskjermen og blir kastet opp i luften. Det er lagt en tjukkas, en tykk matte, under fallskjermen.

Eli: En, to, tre! Hoi! En, to, tre! En, to, tre! Ja, bra!


										
					
Publisert 06.09.12, sist oppdatert 05.09.2012