Praktiske råd ved fysisk aktivitet

Vinteraktiviteter

Ski

Små barn som er nybegynnere på ski, kan godt gå uten staver. Når barnet skal venne seg til å gå med ski på beina, er det lettest hvis ikke skiene glir så godt. Du kan gjøre skiene ”sklisikre” ved enten å smøre med voks eller bruke et stykke sandpapir og pusse lett under skien. La gjerne barnet gå i et godt spor mens du selv går utenfor. Du kan godt holde i barnets hånd. Gå mest på flater i begynnelsen.

Når barnet skal prøve nedoverbakker, er det fint om det kan stå mellom beina dine mens du holder det under armene. Stå helst utenom sporet på jevnt underlag begynnelsen. Når barnet mestrer glifasen, kan man prøve å kjøre i sporet.

Noen barn liker at mor og far står på hver sin side og at de holder en skistav eller stokk mellom seg som barnet kan holde i. Ikke hold stanga for høyt for barna slik at barnet ”henger”. Pass på at dine ski ikke ploger inn i barnets ski.

Barnet har behov for å være forberedt på det som kommer. Husk å informere underveis om små svinger, dumper og humper i terrenget, og om nedoverbakker. Husk også at det som for oss voksne er nesten helt flatt, kan fortone seg som en bratt utforbakke for et lite barn.

Når barnet har fått tilstrekkelige skiferdigheter til å gå alene, er gode spor det som gir størst sjanse for gode skiopplevelser.

Skileik

Skileik er ofte en organisert skiaktivitet i barnehagen, på skolen eller i ulike kurs. Dersom et barn med synsnedsettelse skal være med på skileik sammen med seende barn, er det viktig at det har en øvet ledsager. Ledsageren bør være god på ski selv, og gjerne ha litt kjennskap til opplegget.

Er barnet svaksynt, kan det ha glede av at ulike hindre og staur har gode farger som skiller seg fra bakgrunnen. Alle barn med synsnedsettelse har glede av gode spor.

Ake i akebakke

Når barnet skal ake sammen med seende barn i akebakken, er det en fordel å forsøke å skape ”ryddige” omgivelser. Bakken og et eventuelt bremseområde bør være fri for hindringer som barnet kan kollidere med.

Mange har god erfaring med å lage en ”nedovervei” og en ”oppovervei”. Et langt tau kan fungere som en ledelinje slik at barnet kan finne veien til toppen selv. Å farge snøen med en sprayflaske med farget vann, kan fungere fint for noen.

Mange greier ikke se om det er klart i bakken. En voksen kan godt dirigere leken og si fra når det er klart. Alle barna har nytte av dette, og man forebygger skader og forhindrer konflikter.

Det kan være fint å bli kjent i bakken på forhånd, sammen med en voksen.

Les mer

Videncenter for Synshandicap. (2008). Fysiske aktiviteter for børn og unge med synshandicap.  Hentet 25. mai 2012, fra Socialstyrelsen.dk.


										
					
Publisert 11.11.2011, sist oppdatert 11.09.2013