Amelia hos synspedagogen

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg til videoen mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Her kan du laste ned Flash.

For å vise animasjonene og simulatorene på mobiltelefon og nettbrett kan nettleseren Puffin benyttes, les mer om dette her.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Amelia sitter i rullestolen sin ved et bord. Synspedagogen sitter rett foran henne og holder opp to ganske store kort med bilder av en kopp og en blyant.

Synspedagogen: Skal mamma få koppen? Skal mamma få koppen? Ja. Gi den til mamma.

Synstolk: Amelia tar kortet med bildet av koppen og rekker det til moren som sitter til høyre for henne. Synspedagogen tar frem et annet kort med bilde av en skje. Hun holder opp både blyant og skje.

Synspedagogen: Ja, kjempe fint.

Amelia : Mam… Takk.

Synspedagogen: Skal mamma få blyanten?

Synstolk: Amelia strekker seg over bordet og tar bildet av skjeen som hun gir til moren. Faren sitter et stykke lenger inn i rommet. Pedagogen beholder bildet av blyanten og tar nå opp et bilde av en tannbørste. Hun holder begge bildene foran Amelia.

Synspedagogen: Kan mamma få den? Vær så god!

Amelia: Bab…

Synspedagogen: Skal mamma få tannbørste?

Amelia: Ah…

Synspedagogen: Mamma få tannbørste. Sier dere det? Tannbørsten?

Amelia: Ehh…

Synspedagogen: Ja, der er den vet du. Gi den til mamma.

Amelia: Mamma. Eh til deg. Aa…

Synspedagogen: Ja.

Amelia: Ja a…

Synstolk: Pedagogen forteller mens vi følger undersøkelsen.

Synspedagogen: Jeg tenker jo at den utredningen som jeg gjør, er å tenke mer praktisk i forhold til hva kan utredningen ellers kan brukes til. Hvilke konsekvenser har det for ungen, det som øyelegen finner, i barnehagen, i lek, og i skole og praktisk dagligliv.

Synstolk: Det står et lekeapparat foran Amelia. Når man putter en klinkekule gjennom et hull øverst, triller kulen nedover langs noen treskinner på kryss og tvers. Amelia følger med på hva som skjer. Hun smiler.

Synspedagogen: Og hvilke konsekvenser har det hvis man har redusert for eksempel kontrastsyn? Og hvordan er det når synsvanskene kommer i kombinasjon med en hjerneskade? Så da tenker jeg litt mer på tiltakssiden. Hvordan kan jeg tilrettelegge for ungene? Hva kan ungene eventuelt trene på sånn at de blir bedre i?

Synstolk: Pedagogen gir Amelia små ringer i rødt og blått som hun skal sortere etter farge ved å legge dem i hver sin boks. Hun får prøve selv, før synspedagogen hjelper henne litt.

Synspedagogen: Ja, oppi boksen. Å den ja, vær så god, åhh, oppi. Den skal være der. Kan du hjelp meg? Putt den oppi du. Du er flink altså. Kjempe bra.

Synspedagogen: En av problemstillingene som var i forhold til denne jenta var at hun bruker et kommunikasjonshjelpemiddel som heter Rolltalk. Da skal jo hun bruke bilder, som hun peker på, som sier noe om det hun tenker. Så hvis hun peker på, for eksempel en ball, så kan det bety at hun vil ha en ball eller snakke om en ball. Og da tenker jeg at min oppgave i denne utredningen her er å se hvordan hun tolker fotografier.

Synstolk: Pedagogen holder to små bilder foran Amelia. Det ene viser et par sko, det andre viser en nøkkel.

Synspedagogen: Skal mamma få nøkkel, som vi låser opp med?

Amelia: Æp…

Synspedagogen: Der ja. Så supert. Ja… Skal mamma få – og vent og hør, hør, hør… Skal mamma få blyanten?

Amelia: Ja.

Synspedagogen: Skal mamma få blyanten? Se! Der, ja.

Mamma: Takk.

Amelia: Takk.

Synstolk: Amelia smiler fornøyd og gir kortet med bildet av blyanten til moren.

Synspedagogen: Også kan jeg tenke litt på hvilken størrelse hun må ha. Trenger hun noen spesielle tilpasninger? Og kan Huseby bidra med noe i forhold til hvordan den Rolltalk-en skal se ut sånn rent visuelt? Så akkurat i forhold til henne, så var det det som var mitt hovedfokus i dag å tenke:  Kan vi bidra med noe i forhold til å si noe om hvordan hun forstår og tolker bildemateriell, da.


										
					
Publisert 11.11.2011, sist oppdatert 02.04.2014