Shahzab i barnehagen

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg til videoen mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Her kan du laste ned Flash.

For å vise animasjonene og simulatorene på mobiltelefon og nettbrett kan nettleseren Puffin benyttes, les mer om dette her.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Shahzab, en gutt på 5 år som er blind, sitter ved et bord og spiller brettspill sammen med Karina. Spillet er laget for bruk av følesansen. Kari Mette, støttepedagogen, sitter sammen med dem. Shahzab teller øynene på en terning med taktile prikker, dvs at prikkene er opphøyd slik at de kan leses av med en finger. Han gir terningen til Kari Mette.

Shahzab: En, to, tre, fire, fem, seks.

Kari Mette: Var det seks?

Shahzab: Ja.

Kari Mette: OK. Men du. Få kjenne på den litt. Få telle litt. Det var nesten 6 altså.

Synstolk: Shahzab får hjelp av Kari Mette til å telle øynene en gang til. Karina følger med på spillet.

Kari Mette og Shahzab: En, to, tre, fire, fem.

Synstolk: Kari Mette forteller, samtidig som Shahzab er ute på lekeplassen.

Kari Mette: Shahzab han er 5 år. Han begynte i barnehagen for et år siden. Han snakker to språk: urdu og flytende haugesundsk.

Synstolk: Shahzab holder Kari Mette i hånden, hopper ivrig opp og ned mens de snakker om hva de skal gjøre.

Shahzab: Jeg kan sitte bak, og du kan sitte framme.

Kari Mette:  Å så kjekt, men nå skal du få lov å gå rett fram.

Kari Mette: Jeg opplever at han er en utrolig trygge gutt. En glad gutt, en veldig samarbeidsvillig gutt. Men selvfølgelig prøver ut grenser – heldigvis.

Synstolk: Shazeb følger steinveggen med begge hender mens han går sidelengs oppover trappen. Kari Mette og Karina venter på ham litt lenger oppe.

Shahzab: Dere må ikke gå for fort!

Synstolk: Karina tar ham i hånden og de går sammen opp trappen.

Kari Mette: Men han har en utfordring, og det er jo selvfølgelig at han er blind. Men vi merker jo det at han bruker de andre sansene, veldig, veldig godt. Og har fått utnyttet de til gangs. Det gjør at han, pga den personlighet han har, så er han en velfungerende gutt. Han vil nok klare seg veldig godt med de rette ressursene rundt seg.

Synstolk: Shahzab og Karina sitter på hver sin side av en vippe. Shahzab foreslår:

Shahzab: Nå kan me bytta plass

Karina: Bytta plass?

Shahzab: Ja. Du kan sitte på den siden.

Synstolk: Shazeb går langs vippen og finner sin nye plass. Leken fortsetter.

Kari Mette: Mye av barnehagen sitt mål det er jo at unga skal få venner. Og det har me opplevd med Shahzab er at han har fått masse gode venner, og en av de vennene er Karina.

Shahzab: Karina skal være med meg alltid.

Kari Mette: Det beste av alt er jo alle disse som tar naturlig kontakt med ham. Og dette er utrolig viktig i forhold til at han skal begynne på skolen. Og en av ungene i barnehagen skal han begynne på skolen med.

Synstolk: Barna klatrer i taustige, klyver oppover til rutsjebanen og sklir ned igjen.

Kari Mette: Vi passer hele veien på er at han er sammen med noen. Og drar de med eller eller de kommer helt naturlig av seg selv. Det synes jeg de gjør mer og mer.

Shahzab: Vi kan vippe nå.


										
					
Publisert 11.11.2011, sist oppdatert 08.04.2013