Shahzab har mobilitetstrening

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg til videoen mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Her kan du laste ned Flash.

For å vise animasjonene og simulatorene på mobiltelefon og nettbrett kan nettleseren Puffin benyttes, les mer om dette her.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Shahzab, en fem år gammel gutt som er blind, og støttepedagogen Kari Mette har mobilitetstrening. De står ved utgangsdøren til barnehagen. Shahzab står med ryggen til døren.

Kari Mette: Rett foran døra og så svinger du til venstre.

Shahzab: Sånn?

Synstolk: Shahzab snur seg mot høyre.

 Kari Mette: Hva er venstre?

Shahzab: Sånn?

Kari Mette: Ja, kjempebra. Så følger du veggen.

Synstolk: Shahzab snur seg mot venstre og følger veggen til hjørnet som han runder.

Kari Mette: Me ønsker at Shahzab skal bli så selvstendig som mulig. Og for at han skal bli det så må han lære seg noen ruter.

Synstolk: Han går videre og rett på røret fra takrennen.

Kari Mette: Hva var det som skjedde?

Shahzab: Den sluttet.

Kari Mette: Ja, den stoppet her, ikke sant? Så retter du inn på veggen og så rett frem.

Synstolk: Shahzab stiller seg opp med ryggen mot veggen og går rett fram over plassen til han treffer en høy steinmur på den andre siden.

Kari Mette: Å lære begreper, og huske disse begrepene, å forstå disse begrepene og kjenne hva disse begrepene betyr, det må jo en blind gjøre.

Kari Mette: Så svinger du til venstre.

Shahzab: Den er høg.

Kari Mette: Ja, den er så høge.

Kari Mette: Han har brukt veldig lang tid til å bli kjent med alle disse tingene som man møter på veien. Det tror jeg er veldig, veldig viktigt.

Synstolk: Shahzab følger et plankegjerde frem til fortauskanten. Han stopper opp.

Kari Mette: Så kommer du til kanten. Så bra! Så må du bruke begge hendene. Sånn, ja. Og rett inn på fortauskanten. Også går du rett over på steingjerdet. I full fart.

Synstolk: Han blir stående et øyeblikk å samle seg før han krysser veien.

Kari Mette: Kom igjen. Nå nærmer du deg steinen.

Kari Mette: Han bruker beinet til å spore med langs kanten. Han er veldig god på det, synes jeg.

Synstolk: Shahzab bøyer seg ned og kjenner på de lave kantsteinene i det veien retter seg ut.

Synstolk: Shahzab og Kari Mette går sammen. Shahzab bruker hvit stokk med rulletupp i enden. Han fører stokken fram og tilbake foran seg.

Kari Mette: Me har så smått kommet i gang med stokk. Han ikke vært så spesielt interessert, så me gjør det med jevne mellomrom når han synes det er greit.

Shahzab: Du kan holde stokken.

Kari Mette: Men da er det ikke noe vits. Det er du som skal finne veien. Derfor må du holde stokken. Tar du stokken bare foran deg. Liten bue. Fram og tilbake. Kjempefint. Kjenn den gode rullelyden.

Kari Mette: Jeg har jo selv lært at det er mye lettere å bruke stokk, men foreløpig så er det litt fremmed for han. Og i forhold til at han har lyst til å prøve litt grenser, så tar det jo litt tid.

Synstolk: Stokken slår mot de lave kantsteinene. Shahzab bøyer seg ned for å kjenne.

Shahzab: Den var lavere.

Kari Mette: Ja den var fin og lav. Kom an. Så bruker du stokken. Den hjelper deg veldig, vet du.


										
					
Publisert 11.11.2011, sist oppdatert 31.10.2012