Lek og stimulering

Les om lek og lekeutvikling under deltakelse.

Eksempler på stimuleringsmateriell

Tusenbein leke

  • teppe med taktil overflate
  • tusenbein (se bilde)
  • lekeklosser med lyd

 

Eksempler på brettspill og taktile spill

Taktil terning

  • vanlige brettspill med taktil merking: stigespill med taktil merking, ludo med taktil merking
  • taktile terninger (se bilde)
  • ploppeark
  • den endeløse landevei (ploppeark)
  • sirkelludo
  • kulebanken

 

Taktilt domino

  • Domino (taktilt merket – se bilde)
  • kortstokk (taktilt merket)
  • Uno (taktilt merket)
  • bondesjakk
  • fire på rad
  • følelotto
  • Eltho taktil, et fleksibelt aktivitetsspill for samvær og mestring

Eksempler på spill med lyd

Boks, klinkekuler og taktil terning

  • kuler på boks – hjemmelaget leke: boks med plastlokk der man skjærer et kryss og trykker klinkekuler nedi (se bilde)
  • lydlotto

Eksempler på leker

Speilkarusell

  • speilkarusell (se bilde)
  • kulekarusell med lyd (har også gode fargekontraster)
  • baller med lyd
  • innpasningspuslespill
  • til førpunktopplæring: punktskriftmaskin/ Perkins Brailler/Perkins-maskin (flere navn på samme) og punktkloss

 

  • en stor kartong kan bli et lekehus, der barnet kan gå inn og blant annet kjenne på vegger og tak
  • «det lille rom” – en del småbarn og barn med forsinket utvikling, kan ha glede av “det lille rommet” utviklet av Lilli Nielsen (dansk pedagog)

Kilder

Adaptor – hjelpemidler til hobby og lek. Hjelpemidler til hobby og lek for mennesker med synshemning.

Huseby kompetansesenter. (2013). Eltho taktil – et fleksibelt aktivitetsspill for samvær og mestring. Metodeheftet kan lastes ned gratis. Oslo: Statped.no.

Kettler, B. W., Jessen, E. M., & Kolstad, M. (2006). Vi lager hus. Et praktisk opplegg for gruppe hvor en elev er blind. DVD følger med. Statped skriftserie nr. 46. Oslo: Huseby kompetansesenter. Hentet 15. september 2016, fra Statped.no.

NAV – Hjelpemidler til lek, trening og aktivisering. Barn og unge under 26 år kan få hjelpemidler til trening og stimulering, for å opprettholde og bedre motorisk og kognitiv funksjonsevne. For å få slike hjelpemidler må barnets funksjonsevne være varig (utover to år) og vesentlig nedsatt.

Nielsen, L. (1991). Rummet og Jeg’et: om at lære sig tidlig rumforståelsse ved hjelp af “det lille rum”. København: Sikon.

Statped – statlig spesialpedagogisk tjeneste. Statped tilbyr tjenester til kommuner og fylkeskommuner og støtter opp under arbeidet med å realisere opplæringslovens bestemmelser om likeverdig, tilpasset og inkluderende opplæring for barn, unge og voksne med særskilte opplæringsbehov.

Sørensen, I., Roten, M. H., & Wist, R. (2008). Pedagogisk stimuleringsmateriell for synshemmede. Powerpoint presentasjon fra Google dokumenter.


										
					
Publisert 11.11.2011, sist oppdatert 23.10.2014