Skiglede

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Dessverre er det ikke lenger støtte for Flash på iPad og iPhone. Her kan du aktivere eller laste ned og lese mer om Flash for PC. Ved spørsmål om du ønsker å kjøre Flash må du velge tillat dersom du ønsker synstolking, tegnspråktolking eller teksting av portrettene.

Adobe avslutter støtten for Flash i slutten av 2020. Det er satt i gang et arbeid i Statped for å endre mediespillerne som brukes til å vise portrettene, slik at det igjen blir mulig å benytte alle funksjonene, også på iPad og iPhone.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Det er vinteraktivitetskurs for 3. klassinger med synshemning på Beitostølen Helsesportsenter. Det er skileik. Åtte barn med ledsagere står på en lang rekke, alle i fullt skiutstyr. Instruktøren forteller mens alle morer seg med ulike leker på ski.

Instruktør: Klar, ferdig, gå!

Instruktøren forteller: Når man har aktiviteter for blinde og svaksynte, så er det viktig å gi tydelige og klare beskjeder. Det er viktig at man har en god ledsager, gjerne seende, som kan gi god veiledning underveis, vet hvordan man skal forholde seg til personen, og også kan gi beskjeder underveis om hvordan det ser ut på området; hvor de andre er, hvem som er heksa, og så videre.

Instruktør: Alle mann av huset. – Vi klarte det!

Synstolk: Det er natursti på langrenn med poster. Et gult ark med oppgaver henger i et tre. Det er også telleoppgaver. Anna og Noah utfører oppgavene sammen med synspedagog Ingalill Bartlett.

Noah: En, to, tre, fire, fem, seks, syv, åtte.

Ingalill: Skal vi skrive åtte?

Noah: Ja. Det kjente jeg.

Ingalill: Ja, da skriver vi åtte. Og da er det Anna som skal sjekke det. Vær så god.

Synstolk: Noah, med gul vest, går ivrig ut fra posten og Ingalill skynder seg etter og løper opp på siden av ham.

Ingalill: Nå bare for han. Ja, da kommer vi opp på det litt flate, Noah. Flott. Bare rett frem nå, og vi går ved siden av Iben nå. Rett fram.

Ingalill forteller: Når vi kjørte med Noah, som jo er blind, så er det fint at det er gode spor når vi skal kjøre ned over bakken, for de styrer jo skiene hans.

Ingalill: Nedover, nedover, nedover. Til venstre, og venstre, og venstre. Rett fram, rett fram. Til høyre, høyre, høyre. Rett fram. Og der er det slutt på sporet.

Ingalill forteller: Så er det jo viktig å gi informasjon om terrenget. Det som er viktigst er å fortelle om svingen går mot høyre eller venstre, om bakken går oppover eller nedover, sånn at man er forberedt.

Ingalill: Skapt venstre her. Venstresving. Enda mer. Enda mer venstre. Skarp venstre. Ja, for da kjenner du det. Så går det rett fram og nå kan du stake.

Ingalill forteller: Etter hvert er det viktig for barna å bruke riktig teknikk, sånn at man kan gi beskjed om riktig teknikk. For når man ikke ser langt fremover, så kan det være viktig at andre forteller hvilken teknikk man skal gå. Staking, eller om man skal gå fiskebein eller diagonalgang. Det er viktig å få vite om det, for å ha en god skitur.


										
					
Publisert 06.09.12, sist oppdatert 05.09.2012