Knuts hjelpemidler

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Dessverre er det ikke lenger støtte for Flash på iPad og iPhone. Her kan du aktivere eller laste ned og lese mer om Flash for PC. Ved spørsmål om du ønsker å kjøre Flash må du velge tillat dersom du ønsker synstolking, tegnspråktolking eller teksting av portrettene.

Adobe avslutter støtten for Flash i slutten av 2020. Det er satt i gang et arbeid i Statped for å endre mediespillerne som brukes til å vise portrettene, slik at det igjen blir mulig å benytte alle funksjonene, også på iPad og iPhone.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Knut, en gutt i 12 årsalderen, sitter i senga si og lytter til DAISY-spilleren.

DAISY-spilleren: «Gå til side en. A new scoop – six.»

Knut forteller: Dette er engelskboka på skolen, og så har jeg lyttelekse til denne uken.

Far til Knut forteller: Det kjæreste hjelpemidlet er nok ”streamen”. Altså denne DAISY-spilleren i lommeformat som han kan ta med seg, og som er veldig lett mobil. Ja, som han kan bruke i mange situasjoner: både på skolen, hjemme og ute på tur.

DAISY-spilleren: “Page one hundred and six: Ghost walks.”

Far til Knut forteller: Den har en stor lagringskapasitet. Den gir muligheter til både skolebøker, skjønnlitteratur, musikk og lydopptak.

DAISY-spilleren: “At night you can hear strange sounds.”

Synstolk: Knut sitter foran sitt forstørrende TV og leser.

Knut: ”Reisen til månen – Hvordan var det mulig? Tre, to, en – fyr!”

Jeg trykker på denne knappen og så skannes det som ligger inne, forbi denne hvite rammen her. Så får jeg det på skjermen, og så kan jeg lese det hvis jeg trykker her. Jeg kan styre tempo på det jeg leser.

Mor til Knut forteller: Vi er helt avhengige av alle disse tekniske hjelpemidlene. Vi hadde ikke klart oss uten.

Synstolk: Knut sitter ganske langt fremme i klasserommet. Han bruker sitt forstørrende TV og datatastatur, stiller så inn avstandskameraet på tavlen og på lærerens hender.

Lærer: Hvis vi legger magneter… Nå kan du se i kameraet Knut.

Mor til Knut forteller: Vi er veldig glad for at det er 2011, og at utviklingen er kommet så langt. For med disse hjelpemidlene, klarer Knut seg veldig godt. På lik linje med klassekameratene.

Lærer: Ser du den nå Knut? Nå prøver vi. Nå fikk jeg spikeren til å hekte seg fast til bindersen.


										
					
Sist oppdatert 05.09.2012