For barn og unge med synshemning er lyd en viktig informasjonskilde.
Ved hjelp av hørselen kan de:
- identifisere ulike lyder, personer og hendelser
- lokalisere lyd: er lyden langt borte eller nærme, ute eller inne?
- orientere seg ved hjelp av lyder og akustikk
- diskriminere lyder og gjenkjenne en spesiell lyd blant mange
- oppfatte ulike sinnsstemninger
Lytteforhold, lydmiljø og akustikk
Det er viktig å skape gode lytteforhold og et godt lydmiljø med god akustikk.
Lyd kan oppleves som støy og gjøre det vanskelig å skille vesentlig informasjon fra uvesentlig. Det kan oppfattes ekstra slitsomt å utnytte synsresten sin ved synskrevende aktiviteter når det er mye støy i omgivelsene.
- Vær bevisst på bruk av for eksempel TV, radio eller musikk, og ikke la det bli bakgrunnsstøy som ingen egentlig hører på.
- Noen ganger kan det være nødvendig å lyddempe rom.
Kilder
Norges Blindeforbund (2010). En skole for alle – også for svaksynte og blinde. Oslo: Norges Blindeforbund.
Olsson, K., Westman, A., Ytterbergh, M., & Ôberg, L. (2008). Synguiden förskola – en vägledning för dig som möter barn med synskada i förskolan. Stockholm: Specialpedagogiska Institutet. Hentet 7. mai 2014, fra Specialpedagogiska skolmydigheten.
Les mer
Jonassen, B. (2015). Lydmiljøets betydning for et godt undervisningsmiljø (PDF). Spesialpedagogikk, 80(01), 14-22. Hentet 18. august 2015, fra God lyd i skolen/HLF (Hørselshemmedes landsforbund).
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA). (2012). Dårlig akustik påvirker skolelærere negativt. Dansk nettside. Hentet 7. mai 2014, fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).