Samlingsstund i barnehagen

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

Fra og med 13.12.20 avslutter Adobe støtten for Flash Player. Funksjonalitet for synstolking, tegnspråktolking eller teksting vil derfor ikke lenger være tilgjengelig.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Det er samlingsstund i barnehagen. En gruppe tre-fireåringer sitter på en blå matte inntil veggen sammen med en voksen. Ingibjørg sitter på fanget hennes. Førskolelæreren sitter vendt mot barna og fremfører eventyret om Gullhår og de tre bjørnene. Hun har små tre figurer som hun illustrerer handlingen med.

Førskolelærer: Hvem sover i den senga?

Barn: Mamma-bjørnen.

Førskolelærer: Mamma-bjørnen. Og hvem sover i den senga?

Barn: Pappa-bjørnen.

Førskolelærer: Pappa-bjørn.

Førskolelærer: Vi tenker i forhold til Ingibjørg, også i forhold til de andre barna, fordi de er små og vi har med oss mange konkreter, at vi har med ting når de forteller et eventyr, som vi forteller gjerne med konkrete ting, som unger kan se. Slik at det lettere for dem å skjønne dette, fordi de må følge med. Og det gjør det veldig spennende for barna. Og leser vi bok, så forteller vi ofte boka mer enn vi leser.

Førskolelærer (med barna): Da, skal vi begynne å fortelle? Det var en gang et eventyr om tre bjørner.

Førskolelærer: Vi fant fort om at en-til-en er ikke nødvendig for Ingibjørg. Hun vil ha med seg flere barn når hun skal leke og ha aktiviteter.

Synstolk: Ingibjørg, tre barn og en voksen sitter på en matte og leker med Lego.

Førskolelærer: Nå skal vi telle alle sammen.

Barn: Nei, her er bror hjemme.

Førskolelærer: Det var bror.

Synstolk: Ingibjørg og en voksen er sammen.

Pedagog: På formiddagen så er vi gjerne sammen og har en lekegruppe, eller vi sitter og tegner, eller vi sitter og spiller lottospill, kanskje. Og etter at Ingibjørg har sovet, så er Ingibjørg og jeg alene, og da har vi en bok som vi snakker om hva vi har gjort tidligere på dagen, for å gjenta litt begreper og hva vi jobbet med da.

Pedagog: Hva synes du stolen til pappa var?

Ingibjørg: Altfor myk.

Voksen: Var den altfor myk?

Ingibjørg: Ja.

Voksen: Nei, den var altfor hard.

Ingibjørg: Hard.

Voksen: Ja. Mammaens stol? Den var myk.

Ingibjørg: Ja.

Voksen: Men Lillebjørn sin stol?

Ingibjørg: Øllelagt.

Voksen: Ja, den ble ødelagt.

Førskolelærer: Vi ser at Ingibjørg er en likeverdig lekepartner som alle andre. Og hun er jenta som liker fart og moro, og er med på leken. Og absolutt etter sin alder, og har mye fin lek.


										
					
Sist oppdatert 19.07.2013