Tilrettelegging i barnehagen

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Dessverre er det ikke lenger støtte for Flash på iPad og iPhone. Her kan du aktivere eller laste ned og lese mer om Flash for PC. Ved spørsmål om du ønsker å kjøre Flash må du velge tillat dersom du ønsker synstolking, tegnspråktolking eller teksting av portrettene.

Adobe avslutter støtten for Flash i slutten av 2020. Det er satt i gang et arbeid i Statped for å endre mediespillerne som brukes til å vise portrettene, slik at det igjen blir mulig å benytte alle funksjonene, også på iPad og iPhone.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Ingibjørg og en lekekamerat, begge i treårsalderen, går sammen men assistenten inn i lekerommet.

Marit Synnøve Østbye (assistent): Skal vi finne matter og leke med Lego?

Barn: Ja.

Marit: Og se her. Skal vi legge de på gulvet først. Ja, det må vi. Vent litt. Vi skal legge matter på gulvet først.

Marit forteller: Det er veldig enkle ting, som kan gjøre det veldig mye lettere. Med gardiner og tepper på gulvet og forskjellige sånne ting, for å dempe lyd.

Marit: Og så skal vi tømme ut.

(høy lyd av Lego som tømmes på matten)

Barna: Æhhhh!

Voksen: Var det høyt?

Synstolk: Ingibjørg og en lekekamerat, begge i treårsalderen, går sammen med assistenten inn i lekerommet. Ingibjørg holder for ørene når lekekassen tømmes. Flere barn har kommet til. Førskolelæreren forteller.

Merete Hannord Liberg (pedagogisk leder): De fra Skådalen anbefalte oss å legge matter foran lekehyller, sånn at vi minsker støy.

(høy lyd av Lego som tømmes på gulvet)

Marit: Oh, bråker det fælt?

Ingibjørg: Jaaa.

(høy lyd fra Lego)

Synstolk: Førskolelæreren fortsetter.

Merete forteller: Vi ser at vi har måttet bruke mye smågrupper for å sikre at det ikke blir for mye bakgrunnsstøy, bruke mye små rommene våres, lukke igjen dører.

Marit: Hvor er zebraen hen, ser du den?

Ingibjørg: Her en melia.

Marit: Der var den…

Merete forteller: Vi så til å begynne med at når det blir mye støy og uro, gjerne overgang mellom lek til mat og ulike aktiviteter da det ble mange barn i bevegelse, så plukket hun ut høreapparatene, men det gikk seg veldig fort til. Og nå så opplever vi egentlig ikke at det er vanskelig for henne.

Synstolk: Det er samlingsstund. Førskolelæreren setter små trefigurer på matten når hun forteller eventyret. Hun bruker en liten mikrofon som er koblet til en frittstående høyttaler.

Merete (forteller historie med innlevelse): Da ble Gullhår redd, “Hjelp, hjelp. Ser alle bjørner, så løper hun hjem igjen”.

Barn: Mamman sin.

Merete: Ja, til mamman sin. Og etter den dagen så har aldri Gullhår tørt å gå i skogen alene.

Merete: I samlingsstund så bruker vi et lydutjevningsanlegg for å tydeliggjøre lyden litt og det gjør at vi voksne kan slappe av litt, trenger ikke å bruke så høy stemme og det er lettere for ungene å følge med. Det her skal gi bedre lyttforhold til barn med hørselshemning. Det gir god lyd for alle.

Synstolk: Flere barn og voksne sitter ved småbord og spiser. Ingibjørg sitter sammen med en assistenten og to barn.

Marit: Ja, før så satt vi alle ved ett bord, men vi føler at det er bedre for Ingibjørg å sitte ved et bord med færre barn på grunn av lytteforhold. Vi kan snakke sammen og følge en samtale.

Ingibjørg: Skal du være med meg?

Pedagog: Ja, jeg skal være med deg ut. Vil du det? Hva skal vi leke da?

Ingibjørg: Sykkel.

Marit: Skal vi leke på sykkel? Sykle på sykkel?

Ingibjørg: Mmm.

marit: Har du sykkel hjemme?

Ingibjørg: Ja.


										
					
Publisert 06.09.12, sist oppdatert 19.07.2013