Synet er ikke ferdig utviklet ved fødselen. Barnet ser uskarpt, men vi kan likevel oppleve å ha blikkontakt med barnet rett etter at det er født. For at synssansen skal utvikle seg, må synet brukes.
En normal synsutvikling er avhengig av at begge øynene brukes like mye og bryter lyset likt – altså lik brytende kraft i begge øyne. Dette skjer vanligvis automatisk i et samspill mellom modning og erfaringer med bruk av synet.
Et barn med normal synsutvikling lærer blant annet ved å imitere sine omgivelser og observere andres kroppsspråk. Synet gir verdifull informasjon om blant annet bevegelser, farger, former og størrelser.
Store brytningsfeil, skjeling eller uklar linse kan påvirke utviklingen av synet. Dersom barnet kommer tidlig til behandling, kan barnet likevel få en normal synsutvikling.
Arvelige sykdommer og tilstander eller skader som har oppstått under svangerskapet kan føre til synsnedsettelse. Det kan skyldes endringer i øynene eller synsbanene, eller skader i hjernen (hjernerelatert synshemning – CVI).
Barns synsutvikling
Her er en oversikt over barns normale synsutvikling fra 0-6 år.
Nyfødt
- pupillereaksjon på lys
- fikserer lys
- fester blikket kort
0-3 mnd
- gir blikkontakt
- følgebevegelser, først horisontale, så vertikale
- synsskarphet/visus ca 0,1 (6/60)
- imiterer mimikk
- gjengjelder smil
4-6 mnd
- synsskarphet/visus ca 0,16-0,3 (6/38-6/19)
- bruker hele synsfeltet
- god akkomodasjon, kan fokusere på alle avstander
- øye-hånd koordinasjon
- ser på hendene sine
- gjenkjenner objekter
- viser glede ved gjensyn
- begynner å gripe
7-12 mnd
- jevne følgebevegelser
- strekker seg mot og griper
- interessert i små detaljer
- utvikling av pinsettgrep
- kjenner igjen personer
- skeptisk til fremmede
1-2 år
- synsskarphet/visus ca 0,3-0,5 (6/19-6/12)
- har objekt-permanens, det vil si at barnet forstår at ting er der selv om det ikke kan sees, høres, luktes eller smakes>
- legger enkle puslespill
- forstår at bilder forestiller objekter
3-4 år
- synsskarphet/visus ca 0,4-1,0 (6/15-6/6)
- fargesynet er utviklet
5-6 år
- fiksasjonsrefleksen og det binokulære synet er fullt utviklet og etablert
Kilder
Andrew, T. A., Henriksen, A., & Groben, F. (2008). Focus MDVI: fokus på barn med synshemning og sammensatte vansker. Oslo: Huseby kompetansesenter. Hentet 15. september 2016, fra Statped.
Kreuter, L., Minke M., & Pedersen, J. (2005). Om synsudvikling. Kalundborg: Synscenter Refsnæs.
Sosial- og helsedirektoratet. (2006). Nasjonale faglige retningslinjer. Retningslinjer for undersøkelse av syn, hørsel og språk hos barn. Retningslinjene er under revisjon. Oslo: Sosial- og helsedirektoratet. Hentet 30. januar 2018, fra Helsedirektoratet.
Les mer
Høvding, G. (Red.) (2004). Oftalmologi – Nordisk lærebok og atlas (14. utg. ed.). Bergen: Studia.
Smith, L., & Ulvund, S. E. (1999). Spedbarnsalderen. Oslo: Universitetsforlaget.