Emil ute i barnehagen

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg til videoen mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Her kan du laste ned Flash.

For å vise animasjonene og simulatorene på mobiltelefon og nettbrett kan nettleseren Puffin benyttes, les mer om dette her.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Det er sommer. Det er flere barn ute i barnehagen. Emil, en gutt i femårsalderen, balanserer på kanten av sandkassen. Deretter sykler han rundt på en trehjulssykkel.

Synstolk: Førskolelæreren forteller, samtidig som det vises ulike lekesituasjoner.

Førskolelærer: Emil er en fantastisk fin gutt som har gått her i to år. Han er fem år nå, og han er sterkt svaksynt. Men han har et lite sidesyn slik at han får med seg bl.a. farger, skygger, kontraster.

Synstolk: Emil sykler i full fart på en ”tandem-trehjulssykkel”. Han sitter foran og styrer, mens han snur hodet frem og tilbake. Han har en passasjer bakpå.

Synstolk: Senere. Emil går mot trappa og snubler i en leke. Etterpå løper han rundt på plenen sammen med mange barn. Noen setter seg sammen med ham rundt en rød bøtte.

Førskolelærer: Det var en voksen som var rundt ham hele tiden og fulgte ham opp, og lærte ham egentlig hele området her. Og det fungerte veldig bra. Og han ble veldig godt kjent. Og til slutt så visste han hvor de forskjellige tingene var. Ja, vi informerte jo alle barna om at vi hadde en gutt som så veldig dårlig, nesten blind, og forklarte de at de måtte hjelpe han, for han kunne ikke se. Så de måtte fortelle han blant annet hvem de var når de møtte han. Bare de sa navnet sitt, så klarte han å plassere de.

Synstolk: Emil sparker fotball sammen med de andre barna. Ballen er orange og grå. Emil setter seg ned.

Assistenten: Nå må du følge med Emil.

Emil: Dette er en stor bane.

Assistenten: Men, du kan ikke sitte på rompa hvis du skal spille fotball.

Synstolk: Assistenten forteller mens vi følger Emil i flere aktiviteter. Han holder i et tau og klatrer opp i huset på toppen av lekestativet, for deretter å skli ned sklien. Flere andre gutter er med. Senere er det mer fotballspill på plenen. Barna tumler rundt og faller over hverandre.

Assistenten: Emil leker fint med alle barn. Han er veldig aktiv og veldig flink motorisk. Men det kan jo være vanskelig å komme inn i lek og henge med i leken, selv om det er ting som kan læres, og han er blitt mye bedre. Det er andre utfordringer med å finne ting selv om han lærer seg fort hvor ting er. Ballen er fint, hvis det er en sterk kontrast i forhold til underlaget. Og det er allright å ikke ha med for mange.

Synstolk: Emil løper litt alene rundt på gresset. Plutselig setter han seg ned. Han griper en løvetann som han holder opp foran seg.


										
					
Publisert 11.11.2011, sist oppdatert 26.08.2012