Mie bruker kikkert

For å spille av videoen, må du trykke på avspillingsknappen (play) under.

På PC-er og Android har du i tillegg til videoen mulighet til å velge synstolking, tegnspråktolking eller teksting. For å benytte denne funksjonaliteten må du ha Flash installert. Her kan du laste ned Flash.

For å vise animasjonene og simulatorene på mobiltelefon og nettbrett kan nettleseren Puffin benyttes, les mer om dette her.

Du er nå ute av flash objekt.

Synstolket tekstversjon

Synstolk: Mie, en jente på fire år og to barn står noen meter foran Ingunn, assistenten. De holder på hver sin dorullkjerne. Ingunn har tatt på seg en lyserød grisenese. Hun står med ryggen til veggen.

Ingunn: Ser dere jeg har en fin nese nå! Grise nese. Nå skal dere trene litt på å se på meg. Nå har vi en dorull, og nå skal vi prøve å se gjennom dorullen. Kan dere se på nesa min? Nå tar dere dorullen opp, og setter den foran det ene øyet. Kan dere se nesa min nå?

Barna: Ja, ja. Nei – ja.

Ingunn: Det er bra!

Synstolk: Barna har byttet ut dorullkjernene med monokulære kikkerter som er en kikkert til ett øye.

Ingunn: Kan dere se denne veien? Her er jeg! Mie, her er jeg! Kan du finne meg i kikkerten?

Barn: Jeg ser ikke deg.

Ingunn: Nei, det er ikke lett. Ser dere meg nå?

Barna: Ja.

Ingunn: Også tar dere kikkerten foran øyet? Bra Mia! – Hei! Hei! Da skal jeg pynte meg litt med nesa mi. Nøff, nøff, nøff, nøff.

Ingunn: Mie, nå kan du holde hånda foran det andre øyet ditt. Sånn, ja. Kan du se meg nå?

Mie: Jaha…

Synstolk: Ingunn har laget en ”sti” blå lego som står i kontrast til det lyse gulvet. Hun går langs den mens hun peker. Hun har på seg grisenesen og setter seg ned ved enden av «stien».

Ingunn: Nå, ser dere hånda mi? Og så følger dere veien her. Her går stien.

Barn: Kan vi gå på stien?

Ingunn: Nei, bare i kikkerten. Se i kikkerten, også. Hva dere ser her borte? Også må dere løfte hodet og følge veien helt bort til… Finner dere stien inne i kikkerten? Mie, hvem er det her borte?

Mie: Ingunn.

Ingunn: Ja – hahaha.


										
					
Publisert 11.11.2011, sist oppdatert 26.08.2012